Ve starším článku jsme probrali možnost udržení nápojů a potravin v chladu v situaci, kdy nemáme k dispozici elektrickou zásuvku. Předvedli jsme vám na příkladu rybáře jak vyřešit pobyt v přírodě, aniž se mu pokazili potraviny a pivo zůstalo stále vychlazené. Řešení založené na pasivních chladicích boxech je však praktické na pobyty kratší než týden. Při tropických dnech a nocích na esti dobu.
Jaké máme tedy možnosti?
Je jich víc. Například kompresorová autochladnička poháněna elektrocentrálou nebo solárním panelem. Ano, ale relaxovat na rybách a poslouchat spalovací motor i té nejtišší elektrocentrály by vám asi šlo o chvíli na nervy. Solární panely jsou zcela tiché. Ale na dostatečný výkon pro autochladničku, která běží i v noci potřebuje i v létě poměrně velký panel. A co na jaře a na podzim, kdy je o 25-40% méně slunečního svitu než v létě? A co když je vaše stanovisko pod lesem ... V průběhu slunečného dne totiž potřebujete nabít baterii, která bude chladničku napájet během nocí a oblačných dní. Solární verzi jsme testovali a funguje velmi dobře. Je to však řešení, kde je potřebný pětinásobný rozpočet.
"Zkuste to ohněm ..."
Ne jeden zákazník už na mě po této řadě hleděl jako bača do Tuzexu. Tedy pardon, plynem ..... ale ten tam hoří, tak přece jen ohněm ... Dometic ještě začátkem 20. století, kdy se mimochodem volal Electrolux, koupil patent na absorpční chlazení. Postupně z velkých absorpčních chladniček vyvinul i malé přenosné autochladničky na plyn a elektřinu. Princip ale zůstal stejný.
A jak to vlastně funguje?
Toto budu raději citovat: "Plynové (absorpční) chladničky fungují na principu absorpčního chlazení. Roztok s vysokou koncentrací amoniaku je přiveden do bojleru. Tam se nahřeje a dochází k stoupání amonné páry do kondenzátoru. Slabý roztok amoniaku je následně odveden do trubice. Pod vlivem vysokého tlaku dochází v kondenzátoru k zkapalňování amoniaku a při dodávání kyslíku se zplyňuje. Díky uvedenému procesu je teplo z chladícího prostoru odebírány. Absorbér zabezpečuje absorbování amonného plynu prostřednictvím slabého amonného roztoku. Dojde k nasycení amonného roztoku a k opětovnému zahřívání v bojleru. Proces se neustále opakuje a tak absorpční autochladničky zajišťují chlazení obsahu. "
A to nahřívání bojleru může být buď elektrickou spirálou (12V nebo 230V) nebo plamenem. V našem případě jsou palivem pro plamen cenově dostupné a téměř na každém rohu zakoupitelná plynové lahve, s oblibou nazývané propanbutanové bomby.
Chladí to dobře?
Ano. V takové přenosné plynové autochladničce o objemu 31-37 litrů dosáhnete teplotu o cca 25 až 30°C nižší než je teplota okolí. Pozor, není to však mrazák. Při teplotě okolí nižší než 25 ° C a plném výkonu zvyknou potraviny na spodku zamrznout, mrazení ale není primární a předpokládanou funkcí těchto modelů. Součástí dodávky je však malý výrobník ledových kostek, který se umisťuje přímo na výparník. Absorpční technologie potřebuje cca 3-4 hodiny na rozběh. Jako každá chladnička musí být zapnuta v předstihu aby se stihla nachladit. Pro dosažení maximálního chlazení musí být chladnička ve vodováze. Náklon nad 3° už způsobuje její nefunkčnost.
Jakou to má spotřebu?
Třeba přiznat, že na provoz je to jedna z nejnákladnějších technologií jaká se dnes na chlazení používá. Ale netřeba se divit při jejím věku kolem 100 let. Ale takové strašné to zase není. Na 2kg bombu bybste měli vydržet cca 7-10 dní a na 10 kg bombu více než měsíc. Přenosné absorpční chladničky Dometic CombiCool mají přípojku i na 12 voltový okruh v autech a 230 V okruh pro připojení do klasické bytové zásuvky. Jejich využití je mnohostranné.
A čo bezpečnost?
Jelikož v chladničce hoří oheň, logicky z ní musí nějak odcházet spaliny. Na vrchním žebrování v zadní části je decentně zamaskovaný malý komín, kde se dá naměřit vzduch o teplotě kolem 100 ° C. Chladnička se tedy nesmí zakrývat ani obestavět. Pouze ty modely (série RM do karavanů), které jsou na zástavbu určeny. Je důležité dodržovat odstupy uvedené v návodu. Z téhož důvodu musí být při provozu na plyn zajištěno větrání a objem vzduchu v místnosti musí být nad 20m3. V tomto případě můžete v místnosti s takovou chladničkou klidně i spát. Je totiž zcela bezhlučná (0 dB). Plynová hadice mezi chladničkou a bombou podle normy nesmí přesáhnout 1,5m a po dosažení její životnosti ji třeba vyměnit. Chladnička je vybavena termopojistkou. Pokud dodržíte tyto bezpečnostní pokyny je toto zařízení stejně bezpečné jako kterýkoli kvalitní plynový spotřebič ve vaší domácnosti. Dbejte na spolehlivost dodavatele plynových bomb. Stále se najdou dodavatelé s méně čistým plynem.
Zvládnu výměnu plunové lahve (bomby)?
Samozřejmě. Je však k tomu přistupovat s určitým respektem a dbát na základní pravidla jako nekouřit při výměně bomby, nekontrolovat těsnost připojení zapalovačem a podobně. Bližší info je v návodu. A pokud se obáváte, že by toto pro vás mohl znamenat problém, máme v nabídce stejně výkonnou chladničku na 220g plynové kartuše, které ze zadní strany chladničky jednoduše zasunete a zajistíte. Žádné přípojné hadice, žádná manipulace s bombami. Kartuše vydrží cca 24 hodin provozu.
Užitečné příslušenství
Nešetřete na připojovacích komponentech. Chladničku nikdy nezapojujte přímo na bombu. Vždy jen přes regulátor s předepsaným vstupním tlakem chladničky (30 nebo 50 mbar). Chladničky se zvyknou prodávat v sadě s připojovacím kompletem. Vyhnete se zbytečným komplikacím. Naše připojovací sady jsou přizpůsobeny na lednice Dometic a ventily plynových bomb prodávaných na Slovensku a v Česku. Doporučujeme i podstavec pod autochladničku a případně i ultrazvukový měřič hladiny plynu v bombě.
30 nebo 50 milibarovú (mbar) verzi?
Chladící účinek i spotřeba jsou stejné, jde jen o vstupní tlak plynu do chladničky. Tento vstupní tlak vám hlídá plynový regulátor, bez kterého nemůžete plynovou ledničku, vařič nebo gril připojit k propan-butanové láhvi. Ta se totiž působením okolní teploty nebo slunce ohřívá nebo chladne, čímž se mění tlak plynu v ní. Použitím regulátoru tento tlak regulujete na požadovanou hodnotu, při našem sortimentu tedy 30 nebo 50 mbar. Pokud již vlastníte takový regulátor nebo máte na rozvodech propan-butanu už regulovaný tlak, je třeba objednat spotřebič na tento tlak. Pokud zvažujete novou instalaci, můžete použít jednu, či druhou verzi. U nás je standard 30 mbar, ale vzhledem k nižší cenu některých 50 mbar modelů chladniček, kterých se vyrábí větší množství, jsou 50 mbar verze stále oblíbenější. V příslušenství nabízíme připojovací sady pro použití s 30 mbar i 50 mbar spotřebiči a s možností připojení na 2kg propan-butanové láhve (s použitím odtlačnou ventilu) nebo na 5kg a 10kg láhve (bomby) se závitovým připojením.
Jsou i větší?
Ano, je to technologie, která se používá v karavanech a i chatách bez elektřiny. Dodáváme vestavné i volně stojící dveřní modely i s mrazničkou s objemem až do cca 200 litrů. To už je ale kapitola sama o sobě ...
Závěrem
Tato technologie chlazení je vhodná pro krátkodobé i dlouhodobé použití na místech, kde nemáte k dispozici elektřinu. Takže například kempování, karavanem, rybářství nebo v chatách na samotě. Pokud plánujete divoké výlety offroadem, doporučujeme prohlédnout si náš článek o chlazení sluncem - tedy na systém založený na kompresorových autochladničkách a fotovoltaice. Kompresorové chladničky nejsou tak citlivé na otřesy a náklon. Například kompresory v chladničkách Dometic zvládnou permanentní náklon až do 30 stupňů.